blogi/etusivu

Tiede, koulutus ja fundamentalismi

08.01.2019
blogi/etusivu >>

Tämän Vishal Mangalwadin teoksen Kirja, joka muutti maailmasi suomennoksen on kustantanut Päivä Osakeyhtiö, Suomen Vapaakirkon kustantamo. Kirjassa puhutaan paljon evankelikaalisesta kristillisyydestä, joka on vähän amerkikkalaisenpuoleinen termi. Meillä puhutaan useinmiten kristillisistä fundamentalisteista. Itse näiden fundamentalististen liikkeiden jäsenet sanovat kuitenkin kuuluvansa vapaisiin suuntiin. Maalikon mielestä tässä on paradoksi – se, mitä ulkopuoliset pitävät ahdasmielisenä eli funtamentalismina on näihin liikkesiiiin kuuvien itsensä mielestä vapaata.

Tämä kirja jonkin verran selittää tätä ilmiötä. Mangalwadi on intialainen, joka on yrittänyt saada kotimaansa köyhiä parantamaan elinolojaan. Sanamutoni on tarkotuksella tämä, sillä aika usien ulkopuoliset yritykset puuttua olosuhteisiin epäonnistuvat. Mangalwadi kertoo esimekriksi tapauksesta, jossa erään perheen tytär oli valtavan sairas. Mangalwadi vaimoineen onnisitui saamaan tytön sairaalaan ja toipumaankin, mutta heti, kun tyttö palasi kotiin, tilannekin palasi ennalleen: perhe näännytti tyttöä tarkoituksella nälkään. Muutkin kyläläiset, myös viranomaiset, pitivät Mangalwadia moraalittomana, kun tämä esti tyttöä kuolemasta. Eikä tämä suinkaan ol kirjassa ainoa tämän lajin esimerkki. Toisena voisin mainita vaikka sen, että Intian pääkaupungissa kidutetaan kuoliaaksi joka vuosi 300 nuorta vaimoa yrityksissä kiristää lisää myötäjäisiä näiden vanhemmilta.

Mangalwadi pitä nimenomaan Raamattua ainoa väylänä pois tällaisista tilnteista, ja hän selittäät tätä sillä, että kristinusko toisin kuin hänen kotimantereensa uskonnot hindulaisuus, buddhalaisuus ja islam on hyvin tämänpuoleinen uskonto halussaan selvittää sitä, miten maailma toimii ja miten tätä tietoa voidaan käyttää elinolosuhteiden parantamiseksi. Mangalwadin mukaan tiede seurasi Raamatusta, sillä kaikki varhaiset yliopistot olivat alkujaan kristillisiä.

Mangalwadi käy läpi koko satsin länsimaisia tiedemiehiä ja filosofeja ja saa nämä näyttäytymään ennen kaikkea hurskaina kristittyinä ja vasta toissijaisesti tiedemiehinä, esimerkiksi Gaileon, jonka kirkko tuomitsi, mikä on Mangalwadille jonkinasteinen ongelma. Varsinkin Mangalwadi joutuu onglemiin evoluutioteorian kanssa, sillä fundamentalistisena/evankelikaalisena kristittynä hän ei voi hyväksiä tätä vakiintunutta tieteellistä käsitystä.

Mangalwadi ei puutu moderniin tähtitieteeseen, mutta muistan Pohjanmaan ajoiltani erään helluntailaisen kertomuksen – olikohon se kertojan siskon miehestä, joka opiskeli astronomiaa. Siinäkin tapauksessa minulle kerrottin joudutun jonkin verran ristiriitaan Raamatun kanssa, sillä esimerkiksi valovuosi on jo sinällään raamatunvastinen mittayksikkö, kun Raamatun mukaan maailmakaikkeuden ikä on 6000 vuotta ja risat. Ratkaisuyritykset olivat mielenkiintoisia kuten että ehkä välittömästi ennen luomista oli joku verho, joka vedettiin aiemmin tapahtuneen eteen.

Mutta Mangalwadin kuvaukset siitä, miten koulutus parantaa köyhyydestä, ovat aika vakuuttavia, ja samalla tavalla vastaansanomaattomia ovat hänen väitteensä, että muiden uskontojen kuin kristinuskon vaikutusalueilla ei ole ollut tieteellisten yliopistojen kaltaisia instituutioita, ja kansan syville riveille suunnatut, käytännöllisiä taitoja kuten luku- ja laskutaitoja sekä niiden soveltamista arkeen opettavat koulut ovat kieltämättä olleet taustaltaan kristillisiä keksintöjä.

Koulutuksen ohella Mangalwadi näkee kristinuskon ainoana tapana päästä eroon korruptiosta. Krisitinusko kun keiltää kaikenlaisen varastamisen ja välistävetämisen sun muun vehkeily. Ja kristinusko pystyy tähän vain koulutuksen avulla. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö vaurautta pitäisi tavoitella. Evankelikaaliset/fundamentalistiset liikeet versovat nimenomaan kalvinistisesta uskonpudistuksesta, jonka piirissä vaurautta pidetään suorastaan Jumalan merkkinä valituilleen. Sitaatti Mangalwadilta: "McCormick  [amerikkalainen puimakoneen keksijä ja tehtaiija] ja monet muut hänen kaltaisensa olivat Raamatun aikaansaaman teologisen, hengellisen, eettisen ja oikeudellisen ilmapiirin tuotteita. Heidän ihmisrakkauden leimaaman kekseliäisyytensä, vaurauden tavoittelunsa, liiketoiminnassa noudattamiensa käytäntöjen ja kaupallisen menestyksensä selittämiseksi on ymmärrettävä heidän raamatullista maailmankuvansa."

Mielenkintoisimpina pidin jaksoa, jossa kuvattiin metodismin perustajien Wesleyn veljesten ja Whitefieldin toimintaa 1700-luvulla. Joistain muista lähteistä olin saanut metodismista aivan toisen käsityksen lähinnä jonkinlaisena hymistelevänä rukousliikkeenä, mutta tässä kirjassa metodistien toiminta kuvataan radikaalina vähäosoisiin suunnattuna valistuksena. Metodismin vaikutus ulottui Uukuniemellekin, ja eräällä Uukuniemen herätyksen johtohenkilöistä oli metoditipastorin koulutus.

Kirjasta löytyy myös mielenkiintosta irtotietoa. Minä en esimerkiksi tiennyt, että persia oli ollut Intian virallinen kieli vuoteen 1835.


Viimeksi muokattu: 08.01.2019 12:07:26


Kommentit

Ei löytynyt

Lisää kommentti